2012. február 9., csütörtök

Abigél, Alex, Apollónia, Erik, Erika, Marcián napja

RSS WCAG MOBIL
ARCHÍVUM
DTD Vodoprivredno D.o.o. "SENTA" Senta
Üdvözöljük honlapunkon!

Mindennapi kávénkról

A Parkinson-kór elleni gyógyszerekben egyre több a koffein

Valamikor a 60-as években mondta ki súlyos ítéletét az orvostudomány a kávéfogyasztás ellen. Azóta ez a megítélés makacsul tartja magát, habár ha utánanézünk azoknak az orvosi kivizsgálásoknak, amelyek alapján ezek a döntések megfogalmazódtak, azt tapasztaljuk, hogy a vizsgálatok az évtizedes tartamú, nagy mennyiségű (8–10 csésze) kávé elfogyasztását vették vizsgálatuk tárgyává.

Ezeket a vizsgálati eredményeket nem kérdőjelezi meg egy kutató a mai napokban sem. Nem vitatható, hogy a túlzott kávéfogyasztás három fő problémát vet fel: negatívan befolyásolja a termékenységet, elősegíti a koszorúér-megbetegedést és a hasnyálmirigyrák megjelenését. Ez utóbbi megállapítás az 1983 és 1992 között végzett alapos vizsgálatsorozat eredménye. Minderre rádupláztak még az amerikai oszteoporózist kutató központ szakemberei, akik a különféle kólákban és egyéb üdítőitalokban található koffein hatását vizsgálva megállapították ennek kalcium-elvonó hatását a szervezetből, aminek csontjaink látják a kárát. Tegyük még hozzá, a kávé növeli a vérnyomást, a pulzusszámot és a vér koleszterinszintjét, s mindezzel-úgy tűnt, orvosi szempontból megadtuk a végleges kegyelemdöfést a kávéivás több évtizedes szokásának.

Nos, azokra nézve, akik naponta 1–3 csésze kávéra összejönnek családtagjaikkal, ismerőseikkel, barátaikkal, kellemes hírt közölt a világhírű Harvard Egyetem kutatócsoportja. Különösen vonatkozik idősebb nyugdíjas társaimra, akik 30-40, sőt több évig trtó gyakorlás után kénytelen-kelletlen abbahagyták a napi feketét, óva véredényeiket az ijesztő károsodásoktól. Igaz, 18 évet kellet várni a 120 000 időst vizsgálgató Harvardra (a Borostyán liga tagja nem ad ki elhamarkodott döntéseket), de megérte. Íme az összegezés: napi 1-3 csésze kávé fogyasztásával már kismértékben csökkenthető a kettes típusú (felnőttkori, nem inzulinfüggő) cukorbetegség kialakulási kockázata, míg ezt túllépve napi 6 kávéval a férfiaknál 54, a nőknél pedig 30 százalékkal csökken a megbetegedés valószínűsége. Ezen is túltesz a kávéfogyasztás hasznossága a rettegett időskori Parkinson-kór megelőzésében. Nem kevesebb mint 80 százalékkal kisebb az előfordulási arány a kávézók körében, ezzel magyarázható, hogy a ma használatos Parkinson-kór elleni gyógyszerekben egyre több a koffein. De lépjünk tovább: már napi két csésze fekete elfogyasztása 25 százalékkal csökkenti a vastagbélrák, 50 százalékkal az epekő és 80 (!) százalékkal a májzsugor előfordulását. Magyarán, azoknál, akik nem tudnak lemondani a mindennapi alkohol fogyasztásáról, kisebb a májkárosodás mértéke, ha kávéval is leöblítik a torkukat. Emellett szellemileg felfrissít, elmulasztja a fejfájást, segít az asztmás tünetek enyhítésében, tele van antioxidánssal és magnéziummal, a hangulatot javítva elejét veszi a depressziónak, megelőzi a fogszuvasodást.

No, és az eddig meghirdetett veszélyek? Az egyetem munkatársai a „veszélyeket” csak mellékhatásoknak titulálják. A Harvard kutatói elismerik, a napi 6–8 csésze kávénak vannak mellékhatásai: a kézremegés, nyugtalanság, fokozott szívverés, enyhe koleszterin-szintnövelés. Egyrészt – mondják – az emberi szervezet időben jelzi, ha gond van valamivel, másrészt, mindazok, akik tudják, hogy szívbetegségben, csontritkulásban szenvednek, mérsékeljék a kávéfogyasztást. A kávé egészségünkre nézve pozitív hatásai mellett azonban eltörpülnek a fent ismertetett mellékhatások.

Kladovóra sugárterápiára
Vajdaságból mintegy 40 beteget utaltak át a kladovói kórházba Gyógykalauz
21:53
Gyorsan kezelhető lesz a mellrák
Gyorsan kezelhető lesz a mellrák
Tíz perc alatt elpusztítja az emlődaganatot a forralás Gyógykalauz
21:49
Melyek a jó hazai hibridek
A hazai napraforgó szója és cukorrépa fajták jó termést adtak tavaly Topolya-Kishegyes
21:43
Hó és jég
Hó és jég
Elsődleges cél a járdák járhatóbbá tétele – Veszélyt jelenthetnek a jégcsapok Topolya-Kishegyes
21:40

KÉPEKBEN rssfeed
c14 teli01
Nem mindenki bánkódik a kemény, téli időjárás miatt
Beta/AP) Beta/AP
Jégbe zárt világ
Beta/Hszinhua Beta/Hszinhua
Állati jó sétahajókázás a zürichi tavon
Jó reggelt!

Nagy dolog a tudomány. Komolyan mondom, szavaim nincsenek iróniával átitatva. A minap brit tudósok kimutatták, hogy mindegyik ötperces szeretkezés 15 perccel növeli meg a földi életünket, teszi erősebbé a szervezetünket. Néhány nappal a brit tudósok szenzációs eredményeinek közzététele után, jelentkezett a német matematikusok egy csoportja, akik közölték, megtalálták az örök élet titkát. Ez pedig nem más, mint hogy az embernek minden tízedik percben szeretkeznie kell, ugyanis akkor mindig meghosszabbodik tizenöt minutummal az élete. Nagy dolog a tudomány. És amikor másodszor is leírom ezt a mondatot, nem tévednek, ha ezúttal úgy vélik, mosolygok ezen a kijelentésen. Mosolyogjanak önök is, hiszen a tudósok egy csoportja szerint az is hozzájárul a jó közérzethez.

tj
Időjárás

Vajdaságban ma hideg, ám napos lesz az idő. Mérsékelt délkeleti szél fúj. A legalacsonyabb hőmérséklet -9 és -7 Celsius-fok között, a legmagasabb nappali pedig -2 Celsius-fok körül alakul.

Az országban is hasonlóan hideg idő lesz. Hajnalban -13 és -7 Celsius-fok között ingadozik a hőmérséklet, napközben pedig legfeljebb -9 és -2 Celsius-fokig emelkedik. A Kossava térségében derült lesz az égbolt és mérsékelt délkeleti szél fúj. Az ország többi részében felhős lesz az ég, délutánra azonban mindenhol kisüthet a nap.

Az előrejelzések szerint az előttünk álló napokban is nagyon hideg idő várható. Kedden és szerda délelőtt szinte az egész országban derült lesz az ég. Szerda délután növekszik a felhőzet és csütörtökön már egész nap borús idő lesz. Az esti órákban az egész országban hóesésre kell számítani.

Európa legnagyobb részén borús, zimankós idő van. A hőmérséklet átlagban -10 és 0 Celsius-fok között, a kontinens nyugati részén 1 és 5 Celsius-fok között alakul. Hollandiában, Olaszországban és Görögország egyes vidékein esőre van kilátás. A Pireneusi-félszigeten és Közép-Európában kisüthet a nap.

A Balkán-félszigeten szinte mindenhol derűs lesz az égbolt, a nyugati-részeken viszont napsütésre van kilátás, Görögország egyes vidékein eleredhet az eső. Az Adriai-tenger és az Égei-tenger térségében erős észak-keleti szél fúj.

Vízállás

A Duna Bezdánnál 394 (-13), Apatinnál 450 (-5), Gombosnál 386 (12), Palánkánál 336 (12), Újvidéknél 327 (11), Slankamennál 320 (12).

A Tisza Törökkanizsánál 167 (0), Zentánál 233 (1), Törökbecsénél 306 (0), Titelnél 308 (14).

A Béga Tamásfalvánál 82 (0).

A Temes Módosnál 76 (-10), Torontálszécsánynál 264 (0).

1775
Megszületett Bolyai Farkas, matematikus.

1801
Ausztria megkötötte Franciaországgal a lunéville-i békét, amelyben Ausztria Velencét és vidékét az Adigéig, Isztriát és Dalmáciát nyerte.

1940
Heidelbergben megszületett Hubert Burda német lapkiadó és újságíró, aki 1965-től a Burda GmbH kiadási igazgatója, majd a kiadói részleg társigazgatója volt.

1943
Megszületett Joe Pesci színész. (Halálos fegyver 2, Casino)

1950
Budapesten megszületett Koltay Gábor filmrendező (István a király, Honfoglalás, Sacra Corona)

1965
Megszületett Lennox Lewis, nehézsúlyú bokszoló, olimpiai és világbajnok.

1971
Az Apollo 14 űrhajó visszatért a Földre, miután landolt a Holdon. Ez volt az emberiség 3. Holdraszállása.

1979
Londonban meghalt Gábor Dénes, magyar származású, Nobel-díjas angol villamosmérnök.

1984
69 éves korában meghalt Jurij Vlagyimirovics Andropov, aki Leonyid Iljics Brezsnyev utódjaként alig 15 hónapig állt az SZKP élén.

1588
61 éves korában meghalt Alvaro de Bazan Santa Cruz spanyol admirális, aki Santa Cruz első márkija volt.

!

Énekelni kiválóan tud, beszélni viszont alig egy 41 éves brit nő igen ritka betegsége okán.

Lianne Morgannek idegi alapú krónikus görcs bénítja beszédét, csak nagyon rekedt krákogást képes hallatni. Az énekléssel viszont nincs gondja, tökéletesen megy neki, annyira, hogy énektanárként dolgozik. Történetét tovább „fűszerezi”, hogy kis híján ő lett az egyik Spice Girl: 23 évesen jelentkezett arra az újsághirdetésre, amely a későbbi sikercsapatot toborozta, és több száz jelentkezőt utasított maga mögé. A legutolsó körben esett ki, de nem énektudása, hanem a menedzserek meglátása szerint, mivel ők kicsit túlkoros külcsínűnek találták Morgant.

A nő beszédbetegsége első tüneteit 4 évvel ezelőtt fedezte fel magán, hangja kezdett fátyolos lenni, ha beszélt. Énekelni viszont töretlenül tudott. Akkoriban rendkívül feszült időszakot ért meg, apja súlyos beteg volt, és ez játszhatta a főszerepet az idegi alapú kór kialakulásában. A 4 év alatt beszéde egyre „halkult”, hangja mind gyengébbé vált.

– Nem tudom, hogy mikor némulok el teljesen, rémálom egy telefonbeszélgetés – idézte a The Sun című brit lap az asszonyt, aki legalább énekelve szót tud váltani férjével, és 5 és 9 éves gyermekeivel.

MTI
Magyar Szó © 2010 Impresszum Adatvédelelem Előfizetés Kapcsolat Marketing Hoszting: CNT ® interFEX Browsers - Scanned with Avast -