Címoldal | Belföld | Külföld | Kitekintő | Közelkép | Gazdaság | Művelődés | Sport | Közös íróasztalunk | Régiók | Mellékleteink | Heti rovataink
Percről percre | Mit szól hozzá? | Archivum | Normál nézet

Magyarkanizsa Bánátban van

Pásztor Bálint: A körzethatárok nagyon könnyen megváltoztathatók lennének, de nincs hozzá politikai akarat


Nem közigazgatási, nem adminisztratív régiókról van szó, ami azt jelenti, hogy ezeknek nincsenek szerveik és hatásköreik. Tehát nem olyan régiókról van szó, mint például Vajdaság, ugyanakkor Vajdaság az egyik ilyen statisztikai régió is.

Mit jelent majd ez a gyakorlatban?

Ezek a régiók pályázhatnának az Európai Unió előcsatlakozási alapjainál, másrészt pedig ezeknek a régióknak különböző fejlesztési terveket kell majd kidolgozniuk. Regionális ügynökségek fognak alakulni, amelyek majd kidolgozzák ezeknek a statisztikai régióknak a fejlesztési tervét. A statisztikai régiókon belül kisebb területi egységek jönnének létre, ezek az úgynevezett térségek, amit szerbül „oblast”-nak neveznek. Egyrészt vannak olyan pályázási lehetőségek, amelyeknél nem a statisztikai régió pályázna, hanem ezek a térségek, másrészt pedig ezeknek a térségeknek is lennének fejlesztési ügynökségeik. Egy-egy térség szintjén is kidolgozásra kerülnek majd különböző fejlesztési dokumentumok, gazdaságra, környezetvédelemre, vállalkozásfejlesztésre vonatkozók is. A körzethatárok kérdése még egy szempontból aktuális, ugyanis a statisztikai régiókon belüli térségek egy az egyben megfelelnek a közigazgatási körzeteknek. Ami azt jelenti, hogy Vajdaságnak mint statisztikai régiónak hét térsége lenne. Ide tartozna az észak-bácskai térség, ami megfelel az észak-bácskai vagy az észak-bánáti közigazgatási körzet területének, és erre mondjuk mi azt, hogy egy abszolút modern és az emberek érdekeit szolgáló témát, amilyen a regionális fejlesztés, nem szabad és bűn a miloševići és a šešelji körzethatárokra alapozni illetve építeni. Mert ha a térségekre vonatkozó különböző fejlesztési stratégiák kidolgozásáról beszélünk, akkor nagyon nehéz egy olyan stratégiát kidolgozni például a környezetvédelemre vonatkozóan, amely azt föltételezi, hogy Magyarkanizsa Észak-Bánátban van. Mert nem szabad figyelmen kívül hagyni azt, hogy egy komoly folyó halad át ezen a területen. Gyakorlatilag kompromittálnak és ellehetetlenítik a megvalósulását egy egyébként az emberek érdekeit szolgáló témának, amilyen a regionális fejlesztés.

Mi azt javasoltuk, hogy sürgősen módosítani kell a körzethatárokról szóló rendeletet. Itt nagyon gyorsan kell lépni, néhány héten belül kellene módosítani a kormánynak ezt a rendeletét, amivel definiálja, hogy melyik térségek tartoznak melyik statisztikai régióhoz. A másik megoldás az lenne, hogy nem a közigazgatási körzetfelosztásból kellene kiindulni, hanem a községekből és a városokból, tehát meghatározni, hogy egyes térségekhez melyik községek és városok tartoznak. Annál is inkább, és ez már egy jogi érv, hogy az alkotmány értelmében a közigazgatási körzetek nem is léteznek.

Úgy tűnik, hogy az európai integrációhoz szükséges lépéseket mindig csak európai nyomásra teszik meg a szerbiai pártok, csak ha már más kiút nincs, akkor. Változhat ez?

Valóban jelentős európai nyomás szükséges ahhoz, hogy változzanak a dolgok ezekben a kérdésekben. Én azt szoktam mondani, és ezt láthattuk a vajdasági statútum körüli huzavonánál is, hogy az állam a hatáskörökről nagyon-nagyon nehezen mond le, a pénzről pedig még nehezebben. Ennek viszont meg kell változnia, mert egy 90-es évek politikájára épülő rendszerrel nem lehet az Európai Unióhoz csatlakozni.

Mi a helyzet jelenleg a vajdasági körzetekkel?

Három bácskai község, Magyarkanizsa, Zenta és Ada az észak-bánáti igazgatási körzethez tartozik több mint 15 éve. Nagyon sokszor ér bennünket az a vád, főleg a belgrádi médiumok részéről, de politikusoktól is, legyenek azok hatalmon vagy ellenzékben, hogy mi valamiféle elszakadás előkészítéseként szeretnénk azt, hogy ha ez a három község újra az észak-bácskai közigazgatási körzethez tartozna. Ezeknek a vádaknak semmilyen közünk sincs a realitáshoz, itt egyszerűen arról van szó, hogy a jelenlegi jogi állapotot összhangba kell hozni a normális logikával. Ha valami Bácskában van, akkor annak a bácskai körzethez kell tartoznia, ha Bánátban van, akkor pedig a bánáti körzethez kell tartoznia. Azt is el kell mondani, hogy ez jelen pillanatban nem egy etnikai vagy nem egy magyar kérdés, hanem ennek a problémának elsősorban gyakorlati jelentősége van. Hozzá kell tenni azonban, hogy amikor több mint 15 évvel ezelőtt megváltoztatták a körzethatárokat, akkor egyértelműen etnikai indíttatással tették ezt. A körzethatár-változtatás Vojislav Šešelj javaslatára és tervei alapján történt, és kizárólag az volt a célja, hogy – a mi esetünkben – a magyar nemzeti közösséget, a tömbmagyarságot két részre osszák, és ugyanaz történt „egészen véletlenül” a bosnyák közösséggel is Sandžakban. Ezt azért kellett megtenni, mert a jelenlegi rendszerrel ellentétben, amelyben a köztársasági képviselőket listáról választják, és egy választási egység az egész ország, akkor egy olyan modell volt alkalmazásban, amely választókerületeket irányozott elő, és egészen egyszerűen az volt a cél, hogy a magyarok és a bosnyákok minél kevesebb képviselőt küldhessenek a Szerbiai Képviselőházba. Egyszerűen két részre kellett osztani a magyarságot, és ezt a három bácskai községet az észak-bánáti közigazgatási körzethez csatolták. Ennek főként gyakorlati hátrányai vannak, mert ezek az emberek évtizedek óta egyszerűen Szabadka felé orientálódnak, gravitálnak, nem pedig Nagykikinda felé. Ez kilométerekben is nagyon könnyen lemérhető, számomra nem logikus, hogy a Magyarkanizsa községhez tartozó Kispiacról, ami néhány kilométerre van Szabadkától, 120 kilométert kelljen utazni Kikindára ahhoz, hogy az ember ügyes-bajos dolgait elintézze. Az úthálózat sem a megfelelő, a gazdasági logikának is ellentmond, nem beszélve a földrajzi logikáról. Vagy például, ha történik egy bűncselekmény Horgoson, akkor abban az esetben a szabadkai ügyészség és a nagykikindai rendőrparancsnokság kell, hogy levezesse a nyomozást. El lehet képzelni mennyire hatékony és célravezető egy ilyen módszer.

Nehéz lenne visszaállítani a régebbi körzethatárokat?

A körzethatárokat egy tollvonással meg lehet változtatni, tehát nem szükséges még csak törvényt sem módosítani, ez egy kormányrendelet. Tehát, amennyiben meg lenne hozzá a politikai akarat, a szerbiai kormány egy tollvonással akármelyik csütörtöki ülésén megváltoztathatná. Csupán egy szakaszt kellene módosítani, ott, ahol felsorolják, melyik községek melyik közigazgatási egységhez tartoznak, Észak-Bánátból törölni kellene ezt a három községet, és hozzáírni őket az észak-bácskai körzethez. Jogtechnikai szempontból is nagyon egyszerű eljárásról van szó.

Mit kifogásolnak akkor, amikor ezt Önök fölvetik?

Nagyon gyakran hangoznak el hazugságok, és ezek természetesen nem tudatlanságból erednek, hanem szándékos ferdítésről van szó. Például amikor azt mondják a Demokrata Pártból, hogy ehhez törvényt kell módosítani, vagy hogy valamilyen bonyolult eljárást igényel az ügy. Többször is kimondtam a parlamentben is, hogy úgy tűnik, a jelenlegi Európa-barát kormánynak és az azt alkotó pártoknak is, elsősorban a Demokrata Pártnak megfelel a mindenféle logikával ellentétes miloševići és šešelji körzetesítés.


Hozzászólások
2010. január 24. 12:08 | #26

volt , van és lesz is

2010. január 24. 11:49 | #25

Egy ajánlat : Kenyér helyett, elég itt a Magyar Szó , cirkusz helyett megkomment oldala, a JÁCINT FAMILIA és hasonló bohocai velem együtt

2010. január 24. 10:59 | #24

Nem csak Seselj ossztota meg a magyarokat hanem a VMSZ vezetösége igaza van #22 és megvan az eredmény a szabadkai ügy.

2010. január 24. 10:44 | #23

Nem újkeletű a mondás:"Kenyeret és cirkuszt a népnek..."

2010. január 23. 21:20 | #22

Igaza lehet attila. Bedobták már megint a gumicsontot. Míg a nép ezen rágódik, az idő pereg, és van idő lélegzetvételre.

2010. január 23. 20:48 | #21

mondjuk ha papíron az eu-hoz csatolnak...

2010. január 23. 20:45 | #20

Mondja meg nekem valaki, hogy mivel lesz nekünk jobb, ha papiron ide vagy oda csatolnak. Az az érzésem, hogy a VMSZ el szeretné terelni a figyelmet a problémáinkról. Függetlenől attól, hogy milyen időkben kerültünk Kikindához, szerintem kb ugyanitt tartanánk, ha Szabadkához tartoznánk.

Lehet aláírást gyűjteni, de itt Kanizsán úgy tűnik, ennek nincs ereje, itt valami nagyobbat kell tenni, kérdés hogy megéri-e.

2010. január 23. 20:42 | #19

a Tisza jobb partján vannak a jobboldaliak, a bal partján mega baloldaliak

a gyöngyszigetiek mega medenacsiak meg nem járnak a tisztelt házba

2010. január 23. 20:37 | #18

Igaza van AnonyX. A demokrata párti magyarokról nem akar írni a Magyar Szó. Nem akarom Őket védeni, de nem is oly régen a gyászjelentés rovatból tudhattuk meg, hogy meghalt egy DP-s magyar nemzetiségű köztársasági képviselő, névszerint Maráci Nándor - Magyarkanizsáról. A DP úgy döntött, a blic cikke szerint, hogy helyette magyar nemzetiségű képviselőnek ad lehetőséget. Így történt meg, hogy Maráci helyére Zsíros Jankelic Anikó került, aki mellesleg a zentai KKT elnökasszonya.

De erről hallgatólagosan mindenki tud, csak nem ildomos róla beszélni se, nemhogy írni.

2010. január 23. 20:28 | #17

#14 4-5 évvel ezelőtt a magyarkanizsai népparkban május 1. körül a vömöszösök gyűjtötték e célból az aláírást meg tudtommal máshol is, sőtt még házaltak is aláírásért. Úgyhogy aláírások vannak, hogy mennyi azt nem tom,de egy biztos forszírozva volt a dolog.

2010. január 23. 20:07 | #16

Sok sok vitánk volt már Kemeny úr.

Olvassa újra! Azt írtam, hogy:
Sose tartozott Zenta, Magyarkanizsa, vagy Ada község az Északbácskai körzethez.

Most megkérdezem én Öntől, mióta létezik Északbácskai körzet?
Pont azóta amióta Északbánáti.

Tejfölös szájúnak néz? Jó. Igaza van. Én még nyugdíj előtt állok és ahogy tolják a nyugdíjbavonulás idejét, lehet, hogy mire én mennék nyugdíjba, akkorra már csak a száz éven felülieknek jár.

Amit említ, hogy Szabadkához tartoztunk, abban igaza van, hisz nem is olyan rég még a zentaiak is SU táblás kocsikat hajtottak. De én emlékszem még arra az időkre is amikor a csókaiak is SU táblásak voltak. A KI tábla sokkal újabb keletű.

A telefon szempontjából ugyancsak Szabadkához tartozunk, mert 024-es a hívószámunk, de könyörgöm én körzetről írtam Istvanom, nem Szabadkáról.

2010. január 23. 20:06 | #15

Nem érzelmi oldalrol közeliteném meg hogy ki a Bánáti vagy a Bácskai. A jelenlegi helyzetben a makszimumot kellene adni de nem,mi a garancia hogy a változtatás,több jobb együttmüködösre serkenti,Zenta-CSoka stb. Most sincs akadájozva az együttmüködés SZabadka felé. A körzeti vitában családsentrikusnak van igaza. Egy példa a multbol- kisbecskereki munkaközvetitö iroda már leg. 40 éve müködik Zentán.

2010. január 23. 19:56 | #14

Ez nem igaz családcentrikus, igaz fiatal vagyok, nemtudom mi hogy volt a Milos időszak alatt, ugyanakkor tudom azt, hogy igenis Szabadka körzethez tartozott pl. Magyarkanizsa Község, később lett hozzácsatolva Kikindához. Szerintem a VMSZ-es tagok felhozták már a körzethatárok módosítását, ugyanakkor nem tudjuk azt, hogy a kormány többi tagja hogyan reagált rá, annyira elbonyolítanak mindent a parlamentben hogy az már fáj. Tudtommal a DP-nek is vannak magyar tagjai a parlamentben, róluk miért nem lehet hallani semmit sem? Ők sosem nyilatkoznak? Csinálnak egyáltalán ott valamit vagy csak azért lettek beválasztva, hogy ezzel udvaroljon a DP a magyar szavazóknak, akikből nagyon sok volt az elmúlt választásokon. Ha nem halad semerre sem ez az ügy akkor miért nem gyűjtenek aláírásokat ezen 3 község polgárai? Összegyűlne mondjuk 30 ezer aláírás, feltételezem annak már súlya lenne. Vagy nincs igazam?

2010. január 23. 19:38 | #13

Rosszul tudja családcentrikus! Zenta, Magyarkanizsa, Ada, Mohol, Bácstopolya, Kishegyes mindig is Szabadkához tartoztak. Ön nagyon fiatalember, vagy fiatalasszony lehet ha erre nem emlékszik!

2010. január 23. 19:03 | #12

Valótlanságokról regél nekünk AnonyX a hatos hozzászólásában. Idézem:
"visszakerüljön az Észak-Bácskai körzethez"
Szerbia körzetekre osztása az nagyon újkeletű. Mihelyt megalakultak a körzetek, az említett 3 község mindjárt oda lett beosztva.

Sose tartozott Zenta, Magyarkanizsa, vagy Ada község az Északbácskai körzethez.

2010. január 23. 19:03 | #11

#9 Pásztor úrnak kormányalelnöki posztot kínáltak, amit sértődöttségében hogy nem lehetett Szabadka polgármestere, visszautasított. Ez felelős politizálás? De az hogy a kormánynak nincs VMSZ-es tagja, még nem lenne akadálya a körzethatárok módosításának: a szkupstinában ott a képviselői csoport... Ők miért nem foglalkoztak - legalább elméleti szinten - ezzel a kérdéssel?

2010. január 23. 18:22 | #10

De jó kifogásokat találni . De miért is meddő ez a#9? Mert a kormányt a parlament nevezi ki, és a mérleg nyelve dönti el mikor és meddig. Különben a kormány intézményekben van egy néhány megkapott segéd titkári hely, melyeket a MK (VMSZ) részéről jelöltek töltenek be.

Ébresztő Kemeny Úr ! No akkor kinek is kellene végre felébredni ?

2010. január 23. 18:12 | #9

Őrmester Úr, ébresztő! A VMSZ-nek nincs egyetlen tagja sem a belgrádi kormányban.

2010. január 23. 18:05 | #8

Ha olyan egyszerű, akkor a VMSZ - ami tudvalevőleg a mérleg nyelve - ezt miért nem intézte el?? Mert részéről erre nincs politikai akarat! A DP-nek így is megfelel, miért intézkedne ez ügyben? Régi igazság: aki nem kér, az nem is kap - de jó politikusainknak erre ideje nem volt. Na ja, hiszen a biznisz fontosabb...

2010. január 23. 17:47 | #7

Bravó AnnonyX, kifelejtette a szlogent : Bánátiak haza

2010. január 23. 17:33 | #6

Igenis követelni kell azt, hogy közigazgatásilag ezen 3 Község visszakerüljön az Észak-Bácskai körzethez. Semmi közünk sincs Bánáthoz. Nagyon is igaza van Pásztor Bálint-nak, most mutassa meg a nagy DP, hogy tud tenni is valamit nem csak provokál, hazudozik, viszályokat szít...



Magyar Szó © 2009 Impresszum Adatvédelelem Előfizetés Kapcsolat Marketing ® interFEX